Träningsmotivation - Vad är ditt mål?

Att ha tid att gymma handlar inte om att ha tid. Inte egentligen. Vi har alla tid att gymma - ett gympass behöver inte ta mer än 30-60 minuter. Jag pluggar heltid och har inga problem med att hinna gymma. Försöker inte säga att jag är speciell eller bättre än andra, utan att tidsbrist väldigt sällan är en godtagbar ursäkt. 

Jag har haft olika mycket intensitet genom åren. Vissa perioder slentriangymmade jag, andra gånger tog det upp hela mitt liv. Har även funnits perioder då jag inte ens varit i närheten av ett gym och tappat allt jag en gång hade byggt upp; både kroppsmässigt och styrkemässigt. Att komma till ett gym och kämpa med 12-kiloshantlar på bicepscurls när man innan legat runt 20-kilo är en psykisk smäll, minst sagt.

Så hur tacklar man den tunga starten? Eller ja, hur tacklar man överhuvudtaget situationerna när motivationen brister och man bara är allmänt lat?

En sak jag har lärt mig under mina år på gymmet är att en enda faktor kan göra all skillnad, nämligen vilket mål man har med sin träning och framförallt OM man ens har ett mål. Det behöver inte vara något stort mål som att tävla i Mr Olympia inom 2 år eller tappa 20 kilo och bli omslagstjej på Fitness Magazine. Det kan vara att gå ner 1 kilo, gå upp 5 kilo, få större armar, mindre ben osv. Så länge ditt mål är mätbart och konkret så duger det utmärkt.

Innan brukade jag gå till gymmet och lyfta vikter för att gå till gymmet och lyfta vikter. Jag ville bli "större" och ha en "snyggare" kropp. Så jag gick dit jätteofta vissa veckor, och struntade i det till och från andra veckor. Jag hade ingen bild i huvudet av hur jag ville se ut eller hur jag skulle ta mig dit. Alla går självklart till gymmet för att få snyggare kropp, bli hälsosammare, smalare eller större. Det är det gymmande handlar om. Men för att verkligen kunna hitta motivationen att packa gymväskan och släpa sig till gymmet behöver man veta varför man gör det. Det är mycket lättare att hitta viljestyrka om du vet vad du vill få ut av det du gör.

Mitt råd är att titta dig själv i spegeln och bestämma vad du vill förbättra först. Snyggare mage? Skriv upp det. Mer definerade armar? Skriv upp det. Gör en lista på vad du vill förändra och i vilken riktning; vill du bli mindre eller större? Skriv upp om du vill gå ner i vikt eller gå upp samt hur många kilo. Men var realistisk, tänk på att du är genetiskt begränsad. Många sätter upp orealistiska mål och tappar därför tron efter viss tids träning för de märker att de inte ens är i närheten av de resultat de förväntat sig. Börja med ett lätt mål och ge dig själv en tidsgräns till när målet ska vara uppnått. Tappa ett par kilo på en månad är t.ex. en rimlig början. Tappa ett par kilo på en vecka är inte omöjligt, men väldigt kortsiktigt och ofta inte hälsosamt. 

När du vet exakt vad ditt mål är, samt hur lång tid du har på dig att uppnå det vågar jag påstå att dina chanser ökar  att klara av utmaningen. Har du ett realistiskt mål som är mätbart så kommer du att märka skillnaden vecka till vecka och det kommer motivera dig att släpa dig till gymmet även de dagar du hellre ligger i soffan och slappar. Ditt gymmande kommer även att kännas mycket roligare eftersom varje gympass blir ett delmoment på väg mot ditt slutgiltiga mål. För varje pass du kör är du ett steg närmre - och för varje pass du skippar har du gått ett steg bakåt. 

Många blir vettskrämda när de går till ett gym och ser folk som bollar med dubbelt så tunga vikter som de själva knappt kan lyfta en gång. Ha i åtanke att de som drar ögonen till sig på ett gym inte är resultatet av några mirakelkurer (även om vissa kan vara resultat av andra kurer..) utan ofta kommit dit de är genom år av målinriktad träning. De har förmodligen även haft viss tur i det genetiska lotteriet och begåvats med bra träningsgener. Så när du går till ett gym gör du bäst i att låta bli att titta på hur andra ser ut, fokusera på ditt mål istället. Sedan kan du självklart ta lärdom av andra; har någon snygga armar så kolla hur den personen tränar armar. Har någon grym rygg så kolla hur den personen tränar rygg. Förmodligen gör de något rätt iaf eftersom allt inte enbart beror på genetik. Stirra dig dock inte blind på hur mycket alla andra lyfter eller klarar av, det är ditt mål du ska se framför dig, inte de andras. 

Så mitt tips är att du synar dig själv och kommer fram till vad du vill förändra. Skriv sedan upp dina mål på datorn eller i ett block. Sedan sätter du en deadline på när ditt mål ska vara uppnått. Och glöm inte att vara realistisk, det finns inga mirakelkurer utan det är du själv som måste kämpa!

Kommentarer
Postat av: KroppsNytt Support

Hej,



Undrar om du är intresserad av att börja blogga hos oss och ingå i vårt team. Om intresse finns maila till oss på [email protected] och skriv gymfreaks blogg.



Mvh

2010-09-21 @ 17:11:10
URL: http://www.kroppsnytt.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0