Sex klassiska gym-missar

Jag har själv gymmat ett längre tag nu. Och har själv gjort många misstag; förmodligen de flesta man kan göra. Tänkte lista de sex största och vanligaste missarna man stöter på under ett gympass.

1. För tunga lyft

Många som gymmar, framförallt nybörjare, lyfter för tunga vikter. Det märks genom att kroppen svajar, vikterna slungas/svingas och rörelserna är okontrollerade både på upp- och nervägen. Att lyfta tungt känns skitbra psykiskt, men är uselt fysiskt. Du får oftast ingen bra kontakt med muskeln du ska träna utan använder konstant momentum för att få upp vikterna. Har du träningsvärk i ryggen, dagen efter ett armpass, så har du kört helt fel förmodligen.

2. Kafferep på gymmet

Att gymma är ingen lagsport, det är en individuell form av träning som lämpar sig bäst när man är två personer. Problemet med att vara fler än två på gymmet är att man tappar intensitet om man alltid ska vänta ut varandras sets, och detta gör att fokus brister och man börjar lätt tänka på annat än gymmandet. Jag föredrar att träna helt ensam, men ser värdet i att ha en bra träningspartner som kan hjälpa till som spotter.

3. Maratonpass

Jag ser ingen poäng i att viktträna mer än 30-40 minuter, max. Efter första halvtimmen är man oftast helt slutkörd och musklerna är maximalt tränade; all träning som sker efter denna period förstör musklerna mer än den bygger upp. Väldigt ofta ser man folk som kör dubbla pass, eller ännu värre, helkropps-pass. Det krävs inget geni för att räkna ut att den senare delen av träningen tappar i intensitet - vem orkar köra fullt ös i 2 timmar med vikter?

4. För många sets

Jag kör sällan någon enskild övning mer än 3 sets. Vissa basövningar kan jag köra 4-5 set, men det är sällan. Jag tycker det är viktigt att variera antalet sets och övningar av främst två anledningar. För det första blir gymmandet mycket roligare när det varieras, även om variationen kanske bara är mellan setten och inte övningarna. Sedan känner jag personligen att musklerna lättare stimuleras genom varierad träning. Det är lätt att vänja sig.

5. Failure-sets som avslutning

Många tror att de måste köra helt slut på kroppen innan de lämnat gymmet. De kör därför ett sista set där de börjar tungt, kör slut på sig, direkt går ner i vikt och kör slut på sig igen, ända tills de är helt slut. Sedan går de hem. Varför? Visst, det är snyggt med pump, men det är knappast optimalt ifall man har som mål att bygga muskler. Vill man bara ha snygga disco-armar en kväll så kör hårt, men vill man ha kvalitativ massa är man helt fel ute när man kör till failure. Det sliter och bränner ut musklerna och förhindrar tillväxt mer än det hjälper. Mitt tips är att istället köra sista settet riktigt tungt och utnyttja muskelminnet till nästa pass. Musklerna har nämligen en förmåga att "minnas" senaste belastningen. Att då köra lätt till failure sista settet är således ingen bra idé.

6. Håll käft och lyft!

Jag går inte till gymmet för att prata. Jag går dit för att träna. För att lyfta vikter, fokuserat och målinriktat. Vill du prata så föreslår jag att du går och tar en kopp kaffe med en vän. Det finns inget som irriterar mig mer än folk som vill prata med mig på gymmet angående saker som inte har med gymmet att göra. Varför? Svaret är enkelt, jag går till gymmet för att komma ifrån vardagen, inte för att diskutera den. Sedan är det otroligt lätt att tappa fokus och intensitet när någon ska prata hela tiden. Dessutom drar man ut på tiden mer, och det resulterar i att man uppehåller vikter, maskiner och annan utrustning. Så nästa gång du är på gymmet, knip igen och lyft!

Kommentarer
Postat av: Emil

Glöm inte bort folket som klingar ihop hantlarna vid hantelpress.

2011-04-10 @ 21:55:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0