En bra magmuskulatur och vägen dit..

Väldigt ofta när man pratar magträning får man höra "Jag kör 200 reps flera dagar i veckan och försöker bränna bort magfettet!". Jag skriker mig hes: du kan inte punktbränna fett!Kroppen bestämmer själv vart den bränner fettet och fett bränner du inte genom magträning eller annan viktträning utan via intensiv konditions/förbränningsträning. Och varför i hela friden göra 200 reps på magen flera gånger i veckan? Gör du 200 reps på biceps flera gånger i veckan också? Även om muskelgrupper är olika och bör tränas på lite varierande vis, så utvecklas muskelfibrerna fortfarande utefter samma princip - viktträning och vila resulterar i en mer utvecklad muskulatur.

Allt för många tränar magen för ofta, och missar det faktum att magen tränas när den är med och stabiliserar vid andra övningar. Jag personligen tränar magen en gång var 5-6e dag, det vill säga en gång i veckan, precis som andra muskelgrupper. 

För att få en bra utvecklad magmuskulatur krävs två saker: korrekt viktträning och tillräckligt lite underhudsfett för att musklerna ska synas.

1. Korrekt viktträning

Jag rekommenderar 8-12 repetitioner vid magträning. Jag tycker även man ska värma upp magen på lägre motstånd innan man påbörjar sina tyngre vikt-set. Det är viktigt att köra på en bra viktnivå så att kroppen anstränger rätt muskler och hela tiden bibehåller spänningen på magen.

Mina favoritövningar på mage är kabel-crunches och lutande situps med viktskivor. Jag kör drygt 5-6 sets totalt eftersom magen - som jag tidigare nämnde - är med och stabiliserar kroppen både vid annan träning och till vardags.

2. Tillräckligt lite underhudsfett

Alla har magrutor - under en fettdräkt. För att få fram magrutorna krävs rätt kost och rätt förbränningsträning.

Vad gäller kosten så är detta en del som är väldigt beroende på kroppstyp och personlig omsättning. Generellt kan jag säga det tusen andra sagt innan mig: skär bort härdade och dåliga fetter helt från kosten - men du måste fortfarande få i dig fett. Några bra källor är avokado och olika feta fiskar såsom makrill och lax. Jag brukar ersätta ost med keso och sedan fokuserar jag på att få in mer proteiner än kolhydrater. Bra proteinkällor är fettsnålt rött kött, kycklingbröst och kalkonbröst, tonfisk och äggvitor. 

Glöm mirakelkuren

Sluta läsa fitnesstidningar och skvallerblaskor som ger intrycket av att du kan få ett snyggt sexpack på 4 veckor. Att utveckla en bra mage tar tid och det är tufft. Magen är förmodligen där de flesta samlar på sig fett enklast, och just därför kräver det disciplin och tuff träning. Det lönar sig dock, för det är få saker som imponerar så mycket som en välutvecklad magmuskulatur. Du måste dock vara beredd att jobba hårt för det, och inse att det kräver fokus på fler aspekter än bara träningen; kosten. 

Vill du vara sommarsnygg så är det hög tid att börja; du kan inte svälta fram en snygg mage på två veckor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0